Tehnika

Mazda sooritas mootoritehnoloogias kauaoodatud läbimurde

Toimetas Vidrik Võsoberg 09.08.2017, 12:46

Äsja ühise hiigeltehase rajamiseks Toyotaga seljad kokku pannud Mazda teatas eile, et on lõpuks ometi teinud läbimurde bensiinimootori tehnoloogias, vahendab Ars Technica. Autotootja nimetab saavutust Skyactive-X-iks, masstootmise puhul saab aga vastava mootori tähiseks ilmselt pigem HCCI ehk homogeneous charge compression ignition. Survesüütega bensiinimootor peaks Mazda praeguste otsepritsega mootoritega võrreldes pakkuma 20-30% suuremat efektiivsust ja võimalik on, et seda saab näha järgmisel Mazda 3-l.

HCCI mootor on juba mõnd aega olnud autotootjate unistus ja enamik neist on selle kui saavutamatu arendamisest loobunud.

Põhimõtteliselt kujutab HCCI endast seda, et bensiinimootor pannakse tööle nii nagu diiselmootor. Otsepritse puhul pihustatakse kütus kõrge rõhu all silindrisse ja pannakse seejärel süüteküünlaga plahvatama. HCCI-tehnoloogia puhul aga segatakse kütus ja õhk väga korralikult segamini ja surutakse seejärel kokku, saavutamaks plahvatust.

Kuna bensiin ja õhk on sedavõrd hästi segatud, peaks plahvatus samaaegselt toimuma paljudes silindri piirkondades. Nii põleb kütus põhjalikumalt ja madalamal temperatuuril ning väljalaskesse satub vähem lämmastikoksiidi osakesi. 

Sealjuures on Mazda uuel HCCI mootoril ikkagi ka süüteküünlad. Neid olevat osade töötingimuste puhul siiski vaja. Ent autotootja kinnitusel on vastavad kontrollmehhanismid täiuseni viidud ja mootor teab täpselt, millal kasutada küünlaid ja millal survesüüdet.

Mazda uued mootorid saavad ka ülelaadimise, mis tähendab, et tootja tulevased autod peaksid olema tänasest parema väändemomendiga ning ühtlasi puhtamad ja efektiivsemad.

Reutersi teatel plaanib Mazda HCCI mootori endale jätta, kuigi pole täiesti võimatu, et seda jagatakse ka uue parima sõbra Toyotaga.

Leiutis võib olla mõnevõrra hiljaks jäänud – teadupärast kavatsevad mitmed riigid mitte just liiga kauges tulevikus sisepõlemismootoriga autode müügi keelustada.